Meenutusi idee- ja kogemusreisist Muhu-ja Saaremaale

posted in: Uudised | 0

Novembris, Toidunädala eel toimus idee- ja kogemusreis Muhu- ja Saaremaale – Saarte Koostöökogu tegevuspiirkonda eesmärgiga tutvuda ettevõtluskeskkonna, toidukultuuri ja turismisektori tegemistega ning võtta kaasa ideid-kogemusi, mida Läänemaalgi praktiseerida.

Esmalt tutvusime Muhus Hellamaa külakeskuse tegemistega, vaatasime ringi kogukonnaköögis, kudumistoas ja põllenäitusel. Vestlesime perenaise Tiina Jõega, kes tutvustas meile Muhu toidukultuuri. Saime teada kogu tõe hapuroka valmistamisest. Oi, kui hästi see imeliku nimega roog maitses. Pärast kosutust jalutasime veel vastvalminud Muhu laululava juurde.
Teine sihtpunkt oli Liiva keskus, kuhu on koondunud paljud Muhu toiduga seotud ettevõtted – Muhu Pagarid, Siin ei ole kala pood, Pruulikoda, Muhu liha, Restoran Koost ja paljud teised. Keskuses kohtusime valla esindajatega, kes tutvustasid valla koostööd keskuse väljaarendamisel ja tutvustasid meile Muhus läbi viidavaid huvitavaid projekte. Kohtumine oli äärmiselt inspireeriv.
Edasi suundusime lõunale – Muhu Restosse “Koost”, mis asub ajaloolises meierei hoones. Vanast Muhu talumööblist ja ajaloolistest külapiltidest inspireeritud interjööri keskel einestades, maitses see kohalikust veisest tehtud toit eriti hästi. Selle restorani teebki imeliseks see, et tooraineks kasutatakse kohalike kalurite püütud kala ja Muhu saarel kasvanud lamba- ja veiseliha.
Kõht mõnusat kohalikku kraami täis, ootas meid jäätise valmistamise töötuba Kiratsi Talupoes. Väga armas koht, pood ise oli küll talvehooajaks juba suletud, aga üleval asuvas köögis saime oma meisterkoka anded kõvasti proovile pandud. Jäätis ja vahvel valmisid kui võluväel.
Pärast maiustamist seadsime sammud Pöide Pruulikotta. Me olime põnevil – kas enam vahvamaks saab minna?! Pruulmeister rääkis  meile huvitavaid lugusid õlle- ja pruulikoja ajaloost, sildi tekkeloost ja pruulikoja hoone kujunemisest selliseks nagu see täna on. Jõudes degusteerimisruumi jätkusid lood pruulidest ja õllevalmistamisest. Mõnusa sumina saatel valisime oma lemmikmaitseid.
Oleks meeleldi kauemakski jäänud, aga Auriga keskusega tahtsime ka tutvuda. Auriga keskus on suurim kaubanduskeskus saarel. Just seal asub saarlaste omatootangu pood “Ehtne”. Meie rõõmuks oli kohale tulnud ka Epu talu oma vahvate hoidistega.

Päev oli möödunud linnulennul ning juba ootas meid õhtusöök purjelaeval Hoppet, mis tähendab Rootsi keeles „Lootust“. Väidetavalt on kaljas ehitatud Noarootsis ning tänaseks on pärast kümmekond aastat kestnud suurejoonelisi taastamisi alus täielikult renoveeritud. Õhtusöök taas kohalikust kalast, lambast ja juurviljadest. Tervituseks kohalik naps laevaperemehe Pekka Roovälja poolt. Õhtusöögi taustal toimus seminar, kus Saaremaa toidufestivali peakorraldaja Angela Nairis rääkis meile selle suurürituse korraldusest. Saarte Koostöökogu tegevjuht Koit Kelder aga tutvustas piirkonnamärgise “Ehtne toode” tausta ning rääkis selle kasulikkusest kogu Saaremaa jaoks.
Hoppetil kogetu jättis hinge mõnusa tunde. Suurepärane elamus!
Hommik tervitas meid taaskord kohalikust kraamist rikkaliku lauaga. Kõhud head ja paremat täis, tegime perenaisega jalutuskäigu, kus tutvusime puhkekeskuse erinevate hoonete ja pererahva lambakarjaga.
Teel Koplimäe Mahetallu tegime peatuse Sandla poes. Uskumatuna tunduvas kohas paistis kõik esialgu tavaline – rattaga hommikuse õlle järele kiirustav vanataat, paar jutustavat memme poe ees… Poodi sisenedes aga olime sõnatud – maapoele mittekohaselt olid letid kaubast lookas ja sortiment hiiglama suur. Väljusime kopsakate ostudega.
Koplimäe Mahetalus tutvustati meile kiviveskit ning peremees jutustas oma mahetalu tegemistest. Sel ajal kui meie õues aega veetsime, oli
perenaine Marju Müür meile valmistanud läätsesuppi ja kohalikke küpsetisi. Enne toidu kallale asumist panime ka oma käed tööle ja valmistasime üheskoos magustoidu – kiirelt valmis õunakook ja juba istusimegi lauas. Inspiratsioonist küllastatuna lahkusime tänutundega.

Äramineku eel külastasime veel Muhu pruulikoda ja kombekohaselt ostsime kaasa Muhu leiba!
Aitäh suurepärasele reisiseltskonnale ning tänud tänud saare rahvale külalislahkuse eest!

Õppereis toimus projekti „ Kohalik toit on tervislik ja trendikas“ raames.